Polska w coraz trudniejszej sytuacji gospodarczej Po oficjalnej publikacji danych na temat produktu krajowego brutto, dużo słabszych od oczekiwań, pojawiły się spekulacje o możliwości obniżenia jeszcze w grudniu 2012 ceny polskiego złotego o 50 punktów bazowych. Oczekiwanie to znalazło zresztą wyraźne odzwierciedlenie w kursie naszej waluty pod koniec listopada. W ciągu ostatniego tygodni polski złoty mocno tracił na wartości.
W trzecim kwartale 2012 roku PKB był bardzo słaby. Wzrost wyniósł zaledwie 1,4 procent rok do roku przy oczekiwaniach na poziomie 1,8 procent oraz 2,4 procent w poprzednim kwartale 2012 roku. Słaby wynik gospodarczy jest bardzo ważnym argumentem za cięciem ceny polskiego złotego dla Rady Polityki Pieniężnej, mimo wciąż podwyższonego poziomu inflacji.
Rada Polityki Pieniężnej nie zaskoczyła więc swoją decyzją - obniżyła stopy procentowe zgodnie z oczekiwaniami. Kurs polskiego złotego spokojnie przyjął decyzję władz monetarnych. Wbrew oczekiwaniom niektórych analityków Rada Polityki Pieniężnej nie zdecydowała się na radykalniejsze kroki. Obniżyła stopy procentowe tylko o 25 punktów bazowych do 4,25 procent. Zgodnie z konsensusem rynkowym do końca pierwszego kwartału 2013 roku koszt kredytu zostanie zredukowany do 3,75 procent.
Konsumenci swoimi zachowaniami również potwierdzają nieprzychylne sygnały w gospodarce. W październiku 2012 roku sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 4,4 procent rok do roku, po tym jak w poprzednim miesiącu sprzedaż zmalała o 2,6 procent. Jest to bardzo słaby wynik na tle całej Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż skurczyła się o 2,4 procent. Sprzedaż w pogrążonej w kryzysie strefie euro spadła o 3,6 procent.
Kiedy sypie się gospodarką najdłużej radzą sobie drobni przedsiębiorcy, zahartowane nieprzyjazną polityką państwa – jeśli przetrwają w cieniu dwóch molochów - Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego, to są mniej narażone na kryzys. Ponadto, po kryzysie w 2001 roku małe i średnie firmy są zaprawione w bojach.
Małe i średnie firmy starają się realizować swoją politykę niezależnie od tego, co się dzieje w gospodarce państwa – wynika z opublikowanego raportu PKPP Lewiatan. Dla niemal połowy małych i średnich firm głównym celem jest obecnie utrzymanie się na rynku. Co czwarta firma chce zwiększyć sprzedaż, a co dziesiąta – swój udział w rynku. Ale im mniejsza firma, tym bardziej obecnie nastawiona jest na przetrwanie, niż na rozwój. Przetrwanie stanowi priorytet dla 42 procent małych firm i 27 procent średnich firm.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz